torsdag 20 september 2012

2 veckor...

Och vad har då hänt sen sist? tja...
Det enda riktigt viktiga är nog att vi var hos läkaren med Kian i fredags och fick konstaterat (fast vi redan viste det) att han har mjölkproteins allergi. Vi fick recept på Althera som man kan använda i maten och som vi ska göra välling på. Som ersättning till vanlig mjölk, så det känns bra!
Förhoppningsvis växer det bort redan inom något år. Och om inte.. ja, då får vi hålla oss till ersättning, tex havremjölk mm.
Han verkar iaf tåla Pangasius, så en fisk vågar vi nog räkna som godkänd! Snart dags att prova lax också. Men ägg tyckte läkaren vi skulle vänta med, kanske ända tills han är 1,5!

Idag har min lille plutt haft ont i magen. Eller, inte egentligen. Snarare i "utgången" pga lite förstoppning. Kanske inte är nåt du vill läsa om men jag behåller detaljerna för mig själv! Han har i alla fall haft det jobbigt och så ont att han gråtit när han väl lyckats få ut nåt. Stackars liten! Började redan 4.20 imorse.... Men nu har vi kört vatten och katrinplommon, lite magmassage, röra benen och lite salva.. Så nu tror jag att det är bra! Och det märktes att han mådde mycket nättre nu ikväll, gladare lixom!

Jag är egentligen mitt i "få Kian att sova HELA natten i SIN säng" projekt. Men det har inte gått så jätte bra. Jag är TRÖTT på nätterna. Efter att ha ammat flera gånger per natt i flera månader är jag lixom så inställd på att inte vakna till för mycket. Så jag tänker att jag ska vara vaken tills han ätit klart och då lägga tillbaka honom i sin säng.... men så vaknar jag till efter 3 timmar med honom i min famn. Inte så bra.
Och nu när magen blev såhär så vill jag inte hårdköra det här med välling heller. Vilket iofs inte hjälpte ett dugg igår kväll. Visserligen bara 1dl välling (så halv portion kan man väl säga) men han vakanade och åt redan efter 3 timmar.... Men Conny sa att det kan vara för att det är mjölkfri välling. Att vegetabiliskt inte är lika mättande. Så vi får se hur han reagerar när vi gör välling på den där ersättningen istället.
Jag vet inte om jag är trött för att jag försöker ta tag i det här med sömnen eller om jag vill ta tag i sömnen för att jag är så trött. Om jag verligen bara vill sova kan jag ju låta honom sova hos oss och ammas när han gnyr så är det ju inga problem. Men jag känner ju inte att det är så bra - långsiktigt!

Har äntligen fått lite bilder från dopet av min fina moster!


Kian står broderat i grönt nere till vänster, ganska mittför telefonen. =)

1 kommentar:

  1. Ett jättebra tips om han är förstoppad under en längre tid är att spruta in lite olivolja i rumpan. Det smörjer så det går lättare plus att man minskar risken att huden spricker. Fick tipset på BVC och det har funkat jättebra. Som mest har A varit förstoppad i en vecka!! Det var ingen höjdare! Hoppas Kian klarar sig från det fortsättningsvis! Kram

    SvaraRadera