söndag 19 juni 2011

Min gamla fina häst

Jag vet inte vad jag ska ta mig till med honom...
Han är så fin och snäll och... alldeles.. alldeles underbar!!! (Askungen om du inte hängde med? =) )

Men han är gammal. Han har en sjukdom som heter cushings. Det är lite som diabetes. För detta får han en tablett medicin varje dag. En ask innehåller 100 tabletter och tidigare kostade denna medicin ca 1100:-. Nu kostar den 2600:-.
Han har även sommarexem. Det betyder att såhär års är han helt klädd i täcke, inklusive huvud och öron. Annars kliar han upp stora köttsår. Och pga cushings blir immunförsvaret försämrat, spec om han inte får medicin varje dag.

Han har haft kolik. Och han har haft erlichias.

Idag har det regnat. När jag kom ner nu för att ta av honom exemtäcket, eftersom det blir alldeles blött, så huttrade han. Stackarn. Jag tog på honom ett regntäcke. Och nu hoppas jag verkligen att han få känna sig varm under kvällen.

Jag vill ju såklart ha honom kvar. Men han är gammal. Och jag vill inte att han ska behöva bli sjuk igen. Varje gång han hostar. Varje gång han är lite trött. Så blir jag orolig att nåt ska vara fel. Att det här ska vara det som gör att jag måste avliva honom. Och varje gång tänker jag att jag inte vill det. Jag vill inte avliva honom. Och jag vill inte att han ska bli sjuk. Men jag vet att det är oundvikligt. Det är snarare en tidsfråga. Och varje dag, är en dag närmare.

2 kommentarer:

  1. Å, så tråkigt att din häst börjar bli gammal och sjuk! Förstår att det måste kännas svårt att ta ett beslut som innebär att han slipper lida, men som också innebär att ni måste skiljas åt.

    Skickar styrkekramar

    Busan

    SvaraRadera
  2. Halloj vännen!
    Saknar dina inlägg och sänder en undran om hur allt är?
    -Ninis-

    SvaraRadera