söndag 8 juli 2012

Min trädgård!

Nu är jag klar!!! Eller, inte 100%
Klätterrosorna ska få spaljéer.
Och så ska det plockas ogräs, vattnas och dödas sniglar hela sommaren!
Här har vi en översikt som inte visar så mycket!
Men på vardera sidan av altantrappan har jag gjort två nya rabtter.
Nedanför fönstret är rabatten med vita stenar i.
Och till höger framför vår lilla vedbod är den större rabatten.
Mellan huset och vedboden syns lite buskar - där är snigelraatten. Och precis runt hörnet från lilla trappan (vid ytterdörren) är den ensamma lilla trötta rosen.

Här är en lite twistad bild vid altan trappan.
Rabatterna på vardera sida är likadana.

Och här en ordentlig bild men som jag ser nu inte blev särskilt fin!
De blå och vita är Campaula,
den rosa rosen är marktäckande och heter The Fairy
och den andra rosen är en gul klätterros som heter Goldstein.
Tanken är då att de rosa ska bre ut sig och de gula klättra upp på varsin sida om trappan.
Om de överlever.

Här har vi den stora rabatten. En blå Campaula, fyra ett-åringar,
två Pioner, den i mitten fick vi i bröllopspresent. =)
Den gul-oranga rosen ska klättra upp på väggen har jag tänkt och heter Foxtrot.
Den lite större vit-rosa blomman till vänster har jag precis glömt vad den heter, men den är tydligen poppis bland sniglar så den överlever säkert inte ändå...

Här har jag äntligen fått dit mina vita stenar!
Har velat göra det i flera år men inte blivit av. Mycket nöjd med resultatet!
Rosor och jordgubbar är det i denna.




Här är min snigel-rabatt. Sniglar ÄLSKAR tydligen Tagetes! Jaha, då vet jag det!
Men det är ganska bra, då kanske de kan hålla sig där så får de andra va i fred.

Här har vi en ljusrosa klättrare som jag tro kommer dö...
Men om den överlever så ska den klättra upp vid ytterdörrs trappan och välkomna alla gäster!

Fördelen med ett litet "skogshörn" på tomten.

Både blåbär...

... och smultron.

2 kommentarer:

  1. Vad fint! Du verkar ha stenkoll på vad man ska ha i trädgården. Själv får jag ont i magen, vet inte vart jag ska börja. Kanske ska satsa på gräsmattan först... Är sugen på rosor men har ingen koll.

    SvaraRadera
  2. Haha, Tack! Men skenet bedrar... ;)
    Jag bara hoppas att åtminstonde rosorna vill överleva till nästa år!

    SvaraRadera