söndag 29 juli 2012

Utslag!

Ursch å fy å blä.
Vi har ju varit försiktiga med smakportioner eftersom Conny har rätt mycket allergi i familjen.
Potatis har gått bra och han verkar gilla. Gurka likaså. Morot verkade han tåla men tyckte inte om.
När han fick ris tyckte jag han verkade bli mer röd på kinder och hals. Vi tog lite paus några dar och igår köpte vi Nestlés milda havregröt. Den är från 4 månader. Han såg ut att tycka det var lite gott.
Men så blev han lite gnällig. Och började kliva sig lite. Jag trodde att han var trött så jag gick och tvättade av honom. Såg att han va lite röd. Han fortsatte klia och blev mer röd. Så efter bara nån minut insåg jag att nåt va fel. Ner i badet och se till att få bort all gröt. Sen började det som tur va gå tillbaka efter en stund. Jag ammade också för att boosta honom och immunförsvaret lite.
Ringde 1177 och de sa att så länge det inte blir värre är det lugnt.
Så nu är frågan vad han reagerade på? Och om det är ordentlig allergi eller bara ovan bebis reaktion. Tiden får utvisa. Men vi kommer ta det ännu lite lugnare nu. Och troligen inga "halvfabrikat". Så att vi verkligen kan ha koll på  vad han får i sig.
Jag gissar ju just nu på ris. Men har aldrig hört nån vara Allergisk mot ris? Är rismjöl i gröten..
Men som sagt. Vi avvaktar och ser. Ska ju på 6 mån kontroll om två veckor och då träffar man ju läkare. Så får vi se.
Det konstiga är att idag är han jätte fin på både hals och kinder. Som om kroppen smällt ut allt immunförsvar till huden och gjort den jätte fin....

Här Är en en bild från första smaken gröt.


1 kommentar:

  1. Jag rekommenderar skrädmjölsgröt. En mild havreprodukt som passar barn från 4 månader och har ett högt näringsvärde. Många barn tål inte all mjölk som finns i halvfabrikat. Inte så lätt att veta, när man får infon att "nestlé och sempers är allt barnen behöver"... Mina barn har fått bara skrädmjölsgröt med rapsolja i, för att få i sig viktiga fettsyror. Jag har tagit 0,5 dl vatten, 0,25 dl skrädmjöl och 1 msk olja. Sen kan man mosa i nån frukt eller så. Ger du Kian det här så kommer din bvc-tant troligen säga "Men snälla du! Han måste ju få i sig järn!!!" Då kan du meddela att om man ger skrädmjölsgröt utan mjölkprodukter till och sen kompletterar med nån frukt så blir järninnehållet bättre än industrigröt. Enligt en läkare jag pratat med. Industrigröt är nämligen så proppad med mjölk (för att det är billigt och ger ett högt kaloriinnehåll). Kalciumet i mjölken förstör det naturliga järnupptaget å det grövsta, därför måste man tillsätta mängder med järn. Medan frukt (c-vitamin) underlättar för kroppen att ta upp järn. Kompletterar du din skrädmjölsgröt med frukt så får Kian i sig en gröt utan allergiframkallande tillsatser, men högt järninnehåll och naturlig sammansättning. Dessutom sparar mamma och pappa en hel massa pengar! Amen!

    Hehehe, ett litet tips bara. Kram!!

    SvaraRadera