söndag 19 augusti 2012

Mat för en skeptiker

Är inte helt lätt!
Min älskade gullunge är misstänksam till allt nytt. Vilket är ironiskt eftersom jag hoppas kunna få honom till en liten provsmakare. När jag var liten var vi tvungna att smaka, inte bara säga att det var äckligt. Och det tycker jag är bra. Självklart ska jag inte tvinga i honom saker! Men lära honom att vilja smaka. Typ. Hoppas jag.

Såhär har smakandet gått hittills:

potatis - nam!
potatis och palsternacka - nja...
skrädmjölsgröt - funkar
skrädmjölsvällning - VARFÖR?????? (när mammas bröst finns där!)
äpple - gott men surt
banan - mycket gott!
gurka - gott
ärtor - gott
köttfärs - ?
ris - gott tror jag, men tråkigt
hemmagjord spagetti och köttfärssås - Mums!
köp burk med kyckling och grönsaker - neeeeee
päron pure - tjaaa
mango pure - nej

Det är de jag kan komma på på rak arm att vi provat.
Jo just det, lite tomatsås på mitt finger har han smakat också! Det verkade gott! Och så får han smaka min macka varje morgon nu sen typ en vecka, det är också gott.

Saken är den att han smakar och kan äta några skedar. Men sen är han inte intresserad längre. Men igår åt han faktiskt upp all banan, vilket inte var mycket alls, men ändå mer han ätit tidigare.
När vi sen provade välling på kvällen tyckte han nog vi var helt knasiga. VARFÖR?!?!?! undrade han.... Jo för att mamma tänkte att han kanske skulle sova bättre.
Men det funkade verkligen inte för han sov aaaaas-dåligt i natt. Jag tror jag fick två timmar.... Vid fem gav jag upp och gick upp för frukost. Men sen fick jag lite sömn, mellan typ sju och hav tio, först när Kian somnat om om sen fick Conny ta honom när han ville upp, efter att jag ammat.
Sidospår.....

Känns ganska överflödigt att jag varit duktig och fryst in och haft mig.. Men de kanske går ner i sinom tid. Ska göra spagetti och köttfärssås igen i veckan, så får vi se om han äter mer. Annars får vi väl fortsätta med fyra skedar åt gången. Tids nog blir han säkert mer intresserad.

Vi kanske ska köpa pulver välling idag. Testa det. Se om det kan intressera herrn. En mjölkfri tänkte jag, till att börja med. Och en ny flaska. Tror det är för litet hål i den vi har.
Ja, vi fortsätter.... Sakta men säkert får vi till det. Tror jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar