lördag 6 augusti 2011

Nojar lite....

Ja, nu kunde jag inte låta bli att noja lite i morse...

Jag är nu i vecka 12 + 2. Alltså har jag gått över 12v och missfallsrisken är enligt vissa sajter 65% lägre. Nice!
Men... En tanke som slår mig, är tänk om h*n redan är död. Tänk om vi kommer till rutin ultraljudet om 6 veckor och dem säger "Den här graviditeten stannade av i vecka 9".
Det händer. Det är inte vanligt. Men det händer.
Och imorse låg jag platt på rygg i sängen och magen var ovanligt smal. I vanliga fall är det en liten bulle där, men nu hade jag ju inte ätit på länge så den va lixom ihop dragen.
Så jag började känna på magen. Trycka och känna. Men jag kunde inte känna livmodern. Fast den snart ska vara stor som en grapefrukt....

Men jag har googlat runt lite och detär ju såklart INDIVIDUELLT! Som allt annat.
Jag och min syster brukar skoja om att när man går till gyn så är allt "normaaaaalt". Vad man än säger. Och det känns lite lika med det här med graviditet. Allt är individuellt.
Vissa verkar kunna känna livmodern i vecka 12 och vissa inte förrän i vecka 16. Och vissa känner den säkert aldrig alls för dem nojar inte runt som jag!

I övrigt mår jag fortfarande ganska bra. Lite trött ibland. Mår lite illa ibland. Men helt okej.
Magen har växt med 3cm sen innan jag blev gravid. Kan tyvärr inte väga mig för jag måste köpa nya batterier till vågen. Men jag hade gått ner 1kg mellan v 7 och 10. Så kanske har det börjat ticka uppåt igen. Jag vet inte... Ska köpa batterier och undersöka saken.

2 kommentarer:

  1. Men om du är jättenojig, så att det påverkar din vardag osv... så kan du ju be om att få göra ett ultraljud nu, eller att få lyssna på hjärtat. Speciellt eftersom du haft ett missfall innan och att det tog tid för er. Det har jag fått göra, för att stilla oro.

    Det är säkert inget fara med bebben! Men jag vet precis hur det känns när man fått för sig nåt... Skitjobbigt!!

    Förresten, det där med att känna sin livmoder är inte så lätt! Det har jag inte lyckats med före v. 15, fast jag blivit tjock långt innan.

    Hoppas du kan slappna av och njuta av ditt välsignade tillstånd... KRAM (från en som däremot är jävligt trött på att vara gravid...)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med KarinLinnea, är du orolig så ring och boka att tidigt vul så får ni se det lilla hjärtat ticka på för fullt.
    Och precis som du säger så är llt individuellt och allt normalt ;)
    -Ninis-

    SvaraRadera