måndag 5 mars 2012

Rutiner och projekt

Oj oj oj. Idag skulle vi ut på prommenad. Conny kom hem och frågade om vi ville gå med, ja det ville vi. Men Kian hade precis gjort i blöjan plus att jag tyckte han kunde äta innan prommenaden, för då kunde han få sova ett par timmar sen, om han somnade i vagnen.
Så! Byte av blöja - check. Amning....... ganska hungrig så det tog sin lilla tid..... - check. Gjorde i blöjan igen så återigne byte - check.
Men så på skötordet kissar han ner hela sig själv, ansikte och allt! Tvätta av byta kläder..... På med nästa blöja - nästan! För då kissar han rakt ut igen! På golv och på mig och på Conny.
Jag tror det tog ca 1,5 timme från frågan till själva prommenaden.
Och sen sov han inte när vi kom tillbaka i alla fall, så vi hade lika gärna kunnat gå på en gång! Haha!

Ja, det är ju ett projekt att gå utanför dörren. Det är även ett projekt att gå upp ur sängen eller få en stund på toaletten ibland. Han är underbar vår lilla kille, men än så länge är det inte helt lätt att göra "vanliga" saker här hemma. Han fokuserar ju inte blicken ordentligt än, så han vill lixom inte bara ligga för sig själv och jollra. Och att sitta för sig själv i babysittern är inte heller kul. Men om jag eller conny är nära, gärna håller honom i knät är det inga problem. Då kan han nöjt sitta med öppna ögon och filosofera.

Jag undrar lite hur det funkar det här med rutiner... Vi behöver ju såna helt klart. Och jag längtar tills vi har det. Men jag trodde nog att han skulle sätta sina rutiner och så skulle jag anpassa mig därefter. Men nu sa Conny att det nog är jag som ska styra upp hans rutiner... Hmm.. Okej. Och då är ju nästa fråga, ska jag göra det redan nu, eller ge det lite mer tid... Vet inte hur lätt man kan sätta rutiner i en 15 dagar gammal pojke....?
Kloka råd är varmt välkomna...

2 kommentarer:

  1. Ha, ha... kommer ihåg det där med byta, mata, byta. Never ending story ;) Trist om man har tider att passa bara.
    Jag tycker absolut du ska forma in honom i dina rutiner, annars kan det lätt hända att allt ni gör kommer att styras av honom. Jag har från början markerat att det är dag/natt till exempel. Men har svårt att komma på konkreta tips att dela med mig av. Det har liksom gått av bara farten ;)
    -Ninis-

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig upplevt det där med att det tar tid att komma iväg. Många kompisar har sagt att "så skulle vi precis gå och då bajsade han" - men det har liksom inte hänt mig. Och HAR det det (utan att jag märkt det) har mina barn aldrig liksom klagat så att jag märkt att nåt varit obehagligt - om du förstår vad jag menar... Men jag håller nog med Conny och Ninis - det är nog du/NI (du och conny) som ska sätta lite rutiner. Prinsen kan ju inte regera hela kungariket själv... :o)

    SvaraRadera