fredag 9 mars 2012

Vem sa att det skulle vara lätt?

Jag vet inte hur bra du känner mig. Men det är sällan jag bestämmer mig för saker. Av den fega anledningen att jag inte vill "misslyckas"...
Men, nu är jag mamma och min fina bebis välbefinnande är betydligt viktigare än min lyckas/misslyckas känsla. Jag gör mitt absolut bästa  - punkt slut!

I förrgår natt var jag trött. Och när Kian vaknade gav jag honom nappen vilket fick honom att somna om. Vilket gjorde att han "sov över" sitt mål klockan 3 och åt det klockan 5 istället.  Så han "missade" lixom lite ätning. Och mitt samvete var tokmosat när jag insåg det! Lata mamma!
Men - värre saker har ju hänt och han fick mat och åt "ikapp" under morgonen.

Men igår kväll bestämde jag att jag absolut INTE skulle göra samma sak igen. Så i natt när han väckte mig tände jag lampan somande defenitivt inte om.
Kruxet är nämligen att han inte vill sova i spjälsängen efter första nattmatningen.

Det sista jag gör innan jag somnar vid ca 22-23 är att amma. Kian somnar och jag lägger honom i spjälsängen där han sover i ca 4 timmar.
När han vaknar ammar jag igen och byter blöjan. Sen somnar han om oftast väldigt snällt. Men! När jag då lägger honom i spjälsängen vaknar han efter en kort stund och jag får söva om. Om han får sova i vår säng brukar han sova gott i ca 2-3 timmar till nästa matning. Men lägger jag honom i spjälsängen funkar det inte. Då vaknar han efter en liten stund.

Och igår kväll bestämde jag mig för att vara bestämd och söva om och lägga i spjälsängen. Övertygad om att han skulle se sig besegrad och sova vidare i sängen. Men icke!
Att bara söva om funkade inte. Nappen var inte intressant. Att ligga med handen på honom, alltså instucken genom spjälorna funkade inte. Att han fick sova längre i min famn för att hinna somna djupare funkade inte.
Jag var vaken mellan 02 och 07. Med olika försök att få honom att sova i sin säng...
Resultatet blev dock bara en väldigt trött mamma och en trött bebis.

Så nu är frågan om vi ska spara sängkampen och bara fokusera på rutinerna nu. Och sen ta sovplats frågan när vi fått ordning på rutinerna...
Bara att det kändes bättre att ta båda kamperna på en gång, istället för att ersätta en kamp med en ny sen... Men det är nog bättre att ta en sak i taget. Vi är ju trots allt nybörjare!

Han blir ju också jätte trött när han inte får sova bra. Vilket gör förmiddagarna här hemma lite arga... När han sen fått sova några timmar mitt på dagen brukar det kännas bättre på eftermiddagen. Hoppas jag.
Sen är ju hans aktiveringsmöjligheter lite begränsade än så länge också.... Han börjar titta lite mer på mobilen som hänger över skötbordet så snart kanske han blir intresserad av att ligga i babygym. Men så länge är det ju äta-kissa/bajsa-sova-skrika som gäller...
Eller???
Ibland är han ju nöjd med att sitta i knät och titta, men inte alltid...........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar