tisdag 18 oktober 2011

Reflektioner från affären

Härom sistaens när jag var i en affär och skulle handla fann jag mig själv framför denna hylla.
Jag skulle köpa ägg så jag kände att jag kommit rätt. Men när jag läste på kartongerna så blev jag jävligt irriterad.

 Det fanns vita ägg. Bruna ägg. Ägg med extra stor gula. Ägg med extra omega3. Osv osv osv. Jag minns inte vilka olika ägg det fanns. Men en sort var svåra att hitta: VANLIGA ÄGG!
HUR får man ägg med större gula? Hur får man in extra omega3? Jo, antalgligen beror det på vad man matar hönsen med. Men seriöst, varför allt detta?? Vem åker till affären med en inköpslista där det står "en kartong bruna ägg"??
Jag vill ha vanliga saker.
När jag läser livsmedelsverket råd till gravida blir jag också irriterad. LÄTTmjölk och fil m.m. mackor UTAN smör.
Att försöka följa kostråd måste vara det svåraste som finns. För det beror ju alltid på vem man frågar. Och så är ju alltid i slutändan allting individuellt och du måsgte själv hitta vad som gäller/passar dig.
Hur förvirrande är det inte t.ex att dem tar fram ett helt eget smör, vars hela poäng är det här med hjärtat och bla bla, kör stenhårt på det i reklam och allt. Sen PLOPP! Får vi ine säga så och så. För det stämmer visst inte riktigt till 100%... och för vissa kan det rent av vara dåligt att äta detta super smör.

Inte min stil. Jag vill ha vanliga ägg. Jag vill dricka den mjölk jag känner för. Och jag vill ha smör på mackan!

En annan dag, i en annan affär blev jag... ja, lite lite irriterad kanske. Men mest kanske stressad? När jag såg detta framme vid kassan:

Det var då den 8e Oktober. OKTOBER! Och dem börjar sälja julkalendern.
Jag tycker, med bestämdhet, att detta är för tidigt! Visst, nu börjar ju julkalendern 1 dec, så i November är det väl ändå dags att börja sälja. Men Oktober var väl lite att ta i?
Och det som då gör mig lite irriterad i detta fall, är att dem lixom smyger igång julhandlen lite lite tidigare varje år. Jag ÄLSKAR julen och tycker att det är underbart när affärerna är julpyntade och spelar julmusik. Men det får ju inte bli för tidigt.
Jag brukar själv vilja julpynta hemma i mitten på December. Mannen fyller år på Lucia och då vill jag gärna ha det pyntat och fint när folk kommer. För sen när julen är slut ser jag lixom inte riktigt charmen längre utan brukar vilja städa ut julen igen.

Ja, det här blev ju ett lite agro inlägg. Ut med frustrationerna bara! Men jag hoppas jag inte framstått som en rabiat häxa för det. ;-) Jag är en ganska snäll tjej och har suttit med ett lenede på läpparna medans jag knopat på detta.
Hoppas nån mer har en åsikt och vill kommentera. =)

1 kommentar:

  1. Håller helt och hållet med, vill bara äta "vanlig" mat och kostråden till gravida har jag slutat läsa för de gör mig bara arg. Varför skulle det vara bättre att äta en massa light produkter som bara är fyllda med en massa skit istället för de vanliga "rena" matvarorna? Hmmfff..

    SvaraRadera