söndag 2 oktober 2011

En helg som äkta man.


Den här helgen har jag agerat man. Anledningen är att min systers man, världensbästa-johan, har hjälpt Conny här hemma hos oss med träfällning. Så i utbyte har jag varit med Sara och barnen. 10 träd har de fällt – mycket bra jobbat!

Igår var det lite jobbigt ska jag vara ärlig att säga. Och jag konstaterade att man inte är van att vara så länge med barn, när man inte har egna (eller jobbar på dagis (eller vad det nu heter i korrekta termer!) ). Just den här konstanta… Ja…. dem lixom pratar eller busar eller bråkar eller nåt annat. Vad det än är så är det just det, att det är nånting hela tiden! Och det är man ju inte riktigt van vid. Och det är, har jag trott när jag funderat och nu känner fått lite bekräftat, just det som är det mest revolutionerande med att få barn. Man kan ju förvänta sig mycket skrik, blöjbyten och ingen sömn. Man vet att det är bärande och handlande och en massa annat. Men jag tror att det kanske är ju just det här konstanta som gör att man tycker det är så jobbigt. Ja, dem som tycker det alltså, det är det ju inte alla som gör!

Men för att återgå till min helg som make. Vad gör man då, som man och två barnsfar en hel helg? Jo, man kör bil! Oj va vi har åkt hit och dit! Och då har det här ändå varit en ganska lugn helg! Inga kalas eller fritidsaktiviteter. Först skulle vi handla. Sen var vi på iofs kalasfika, men hos en vuxen. Sen skulle ”frugan” på hundkurs och eftersom hon inte har körkort så var det först skjuts dit och sen hämtning två timmar senare. Idag var det skjuts först till en loppis plus hämtning och sen åkte vi tillsammans till Mickelsmäss. Jag klagar inte, för det var trevligt och jag fick massa efterlängtad tid med mina underbara syskonbarn. Jag saknar dem så. Jag jobbar, de är i skolan och vi ses helt enkelt inte riktigt lika mycket som förr. Tror det är mycket för att när jag är där inne och pratar med Sara så är barnen på sina rum eller liknande. De har lixom annat för sig än att hänga med mamma och moster hela tiden – konstigt! Så det var jätte härligt att få umgås extra med dem en hel helg. Och eftersom Johan fick spendera helgen med motorsåg utomhus så är han nog inte helt missnöjd med sitt byte han heller!

Som sagt ska jag vara ärlig och säga att gårdagen kändes… intensiv. Men idag har barnen varit änglar! Kanske var det för att jag var ifrån dem en stund mitt på dagen i typ 1,5 timme när de var på loppis. Att jag fick mitt andrum. Men sen var dem även helt fantastiska på mickelsmäss! Så duktiga hela tiden!!! Och jag sa ikväll att om våra barn blir så fina som dem kan jag vara väldigt nöjd!
Mina inköp på marknaden bestod av 13 par strumpor (för 100:-) och en t-shirt med eget tryck. Och såklart de fantastiska cocos-bollarna. I love them! Det var som vanligt 4 lådor för 100:- och vi gjorde som vanligt och delade på dem. Jag tog två lådor och syster yster med familj 2 lådor. Kruxet är ju bara att de är fyra stycken i familjen och jag är en! För Conny gillar dem inte. Han tar en eller två på sin höjd, resten slinker ner i min mage…. Men nu är vi ju två även i min kropp, så helt själv är jag ju inte i år i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar