söndag 19 december 2010

Dåliga presenter

Rubriken kan lätt ge fel intryck. Jag är inte en otacksam person.
Jag tror inte att det finns någon som uppskattar barnens teckningar eller hemmagjort pynt så mycket som jag! Har aldrig hjärta att slänga nåt... Så jag har en hel del grejer här hemma som bevis. =)

Men nu närmar sig julen, och dem flesta kommer att få saker från sina nära och kära.
Alla har olika traditioner. Vissa köper till alla, vissa drar lott om vem som ska köpa till vem. Vissa åker tillochmed ut och handlar tillsammans och "väljer" sina klappar sjäva. Eller kommer med konkreta önskelistor.

Jag vet en familj vars barn vetat vem som kommer att köpa de olika sakerna på önskelistan redan före jul!
Jag tycker ju att det ska vara en överaskning om man överhuvudtaget får det man önskat sig...

Min syster har just nu ett litet mini i-lands problem. Hon vet att sonen kommer att få en sak som han önskat sig. Men han är helt såld på att han vill ha en svart - inget annat. Och den köpta... är vit!
Hennes dilemma är hur detta kommer att tas emot när han öppnar paketet. Blir han glad ändå? Och om inte hur reagerer den som köpt paketet på den "otacksamheten". Men han är ju bara 5 år... Så det är inte så lätt!

Personligen är jag inte så mycket för att saker ska vara dyra. Eller att det ska vara just den saken som jag eventuellt önskat mig. (Nu kan jag på rak arm inte minnas när jag verkligen önskade mig något senast ens...)
Men jag vill att presenter ska vara genomtänkta för den som ska få dem.
Ta smycken som exempel. Alla kanske inte vill ha en stor flashig sten. Eller kanske tycker man bara om silver?
Om man då köper "fel" så visar ju det att man inte känner personen i fråga. Eller?

Jag inser att detta låter extremt egoistiskt och girigt, men jag hoppas att ni förstår poängen??

Det är så tråkigt att köpa saker bara för att ha nåt att ge. Mycket roligare när man kommer att "Å - det här vill jag ge!"

Ett annat klassiskt misstag är ju om man köper något som personen vill ha, men som inte är nåt man vill . Ett år fick min mamma en badrumsvåg av pappa i julklapp. Behöver jag kommentera den saken vidare???

1 kommentar:

  1. Ger man bort en present med hjärtat så är det den bästa man oxå kan få :)


    PS! Du har en utmaning att hämta hos mig!

    SvaraRadera