onsdag 22 december 2010

Varande pung i minusgrader

Vissa har det bättre än andra. Idag är det två dagar före jul, många börjar sin julledighet, klär granen och äter skinkmacka och dricker julmust.
Andra står ute, i kylan och väntar på tåg eller buss för att ta dem hem till släkt och vänner. Redan där ser ni ett litet dalande i den fina idyll bilden? För somliga, är det bara en del av dagen!
Igår kväll gjorde min bror och hans sambo sig i ordning och packade det sista för att idag bege sig, med tåg, till sambons föräldrahem för att fira jul. Imorse vaknade min bror i en säng av blod och var. Deras nya hund har känt ett stort behov av att kissa – överallt! Så för att minska driften lite bestämdes det för kastrering vilket genomfördes i Måndags. I morse upptäcktes att såret efter operationen blivit inflammerat och gått sönder. Varpå min bror och hans sambo vaknade i blod och var.
Mot veterinären för att se till och ”laga”. Tåg resan som skulle avgått på förmiddagen sköts upp, men vid tre tiden bar det av mot tåget. Temperaturen har legat under -20 hela dagen och många tåg har blivit försenade eller stående – så även detta! Tåget kom inte och det fanns inte tillräckligt med ersättningsbussar.
Så där stod dom. På en tågstation, min bror med: sambo, packning, julklappar och en hund med blödande och varande pung – i minus 20 grader, två dagar före julafton.
Kan säga att mitt lillasyster hjärta blödde för min stackars bror och jag vill inte ens föreställa mig känslan han troligen hade i bröstet. Jag var på vippen att åka dit och hämta dem för att skjutsa dem de ca 20 milen (enkel resa), för att åtminstonde sätta ett stopp för eländet! Men så kom dem med ett tåg, ca 2 timmar senare än planerat.
Jag hoppas att dem nu får en HÄRLIG jul, med mycket god mat och kärlek. Vi ses igen på annandagen, undrar om jag ska köpa honom en trisslott? För efter en sån här dag är det väl dags med lite tur??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar