torsdag 27 december 2012

Ett litet litet politiskt ställningstaganade

Såhär skrev jag just på facebook:
Nu vill jag veta,
med tanke på hur många som har RASAT och varit upprörda över Avslutningar i kyrkan och Kalle Anka m.m.
Vilka gamla svenska traditioner har ni ägnat er åt i jul?
Vilka var till exempel i julottan på juldagen? Någon??

Om vi nu ska värna om de svenska traditionerna så är det väl en bra idé om vi gör det även hemifrån, inte bara skrika från tv soffan och facebook att skolan ska göra det.



Ska bli kul å se om nån kommenterar. Troligen ingen. =P
Men jag blir faktiskt rätt trött på den där debatten, när allt föräldrarna sen bryr sig om är prylar prylar prylar. Då är inte traditionen så viktig längre.
Sen betyder inte det att jag inte håller med i många av tankarna. Jag tycker att det var fel av Disney (för det var ju INTE SVT) att klippa om Kalle. Trodde tanken var att "godkänna" alla olika människor inte klippa bort dem. Men jag är också rätt säker på att om de inte sagt nåt hade inte många märkt det. Och OM någon hade märkt nåt och Disney hade svarat "Ja, vi klippte bort lite för att få mer tid till annat" så hade ingen saknat figurerna.
Avslutningar i skolan, i kyrkan eller inte. Ja. Klart det är mysigt i kyrkan! I like! Men, om det nu ställer till det för vissa barn (rent känslomässigt i familjen) så kan väl familjen Andersson och Svensson som tycker att barnens sommar sånger i kyrkan är SÅÅÅ viktiga, ta med familjen på en liten gudstjänst en helg. Så blir alla nöjda.
Galen idé, jag vet. Ska föräldrarna behövar engagera sig och ta del av dessa viktiga traditioner i sina barns uppväxt? Ja, kalla mig gärna radikal.... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar