måndag 3 december 2012

Lite kultur - Film

 Just nu tittar vi på From Paris with Love.
John Travolta - CIA spion - pang pang - humor. Riktigt bra! Och en typisk Frida och Conny film. Action komdier is da shit! Tror det är tredje gången vi ser den nu, på rätt kort tid.
 
Nya Bond filmen
2a November var jag och Conny på date. Första gången vi skaffat barnvakt "på riktigt" för att göra nåt bara han och jag. Det blev bio och sushi, jätte mysigt och trevligt. Och jag tycker filmen var bra. Vad den heter minns jag inte nu... måste googla..... Skyfall! Så var det. Nog den bästa av de senaste faktiskt. Men jag ska se de andra igen snart, friska upp minnet lite.

Alla talar om Grace
En gammal goding. Inte helt lätt att få tag på, men jag ska snart köpa den. Den har varit slut några gånger när jag beställt.
Julia Roberts avslöjar sin mans, Dennis Quaid, otrohet. Men filmen andas liksom glädje, tycker jag. Kommedi alltså. Härlig, lättsam, bra.
Torka aldrig tårar utan handskar
Jag saknar ord.
Det är ju egentligen inte en film, utan en bok och en tv-serie, typ. Läste om den i tidningen och kände att "Den ska jag läsa!". Jag ville äga boken och det gör jag. Köpte den och läste ut den på tre kvällar, och jag läser saaaakta i vanliga fall.
Så bra! Och så sorglig. Första boken var inte så sorglig, men del 2 och 3 (som ännu inet kommit ut i bokform bara på tv) - tårar i floder!
Jonas Gardell har skrivit och det handlar om homosexualitet och HIV under 80-90-talet. Kärlek. Sjukdom. Död.
Inte alls min typ. Jag tycker om glada saker. Men den här. Den är ett måste.
Trust
Så tung film. Jag anade redan i intro musiken vad det skulle handla om så jag varnade Conny och fick se den själv. Han klarar inte av det. Pedofiler.
En ung flicka (typ 14) blir kär genom internet chat. Visar sig att 16-åringen är snarare 40 år och våldtar henne på ett hotell rum. Det kommer fram och man får följa familjen i deras hantering av situationen.
Se den! Och om du har en dotter, speicellt om hon brjar närma sig tonåren - Se den!!!
 
Den andra bilden är från en så jobbig scen.... Oj va jag grät då. Ska inte avslöja hela filmen... Se den!
 
Och när det gäller TV-serier så finns det bara en: Criminal Minds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar