söndag 20 november 2011

Jag är inte gammalmodig - bara effektiv!

Idag har Conny och jag fyllt våra könsroller med specifika göromål.
Jag har handlat, lagat mat och städat (baka gjorde jag ju igår kväll). Medans han har bytt däck på båda våra bilar.
Fick höra att hans bror nekat sin flickvän hjälp att byta däck på hennes bil för att han hade annat att göra.  Det hade tagit henne 2 timmar. Det hade troligen tagit honom max 30min. Och jag ber om ursäkt - men då hade jag nog blivit lite sur!
Inte för att jag tycker att det är "mannens uppgift", för jag är helt medveten om att vi lever på 2000-talet här! Men varför ska jag lägga två timmar, otaliga svordomar och troligen kalla och såriga händer, på nånting som någon annan kan hjälpa mig med, utan större bekymmer på under en fjärdedel av tiden??
Jag är övertygad om att om jag skulle finna mig själv utmed en väg och behöva byta ett däck på bilen, så skulle jag klara det. För det är ju inte direkt svårt egentligen. Bara jobbigt. Mitt största problem skulle nog vara att lossa på bultarna, men det har mer med (saknad av) styrka än teknik att göra.
Nu fixade hon det själv. Och hade jag fått göra det själv hade jag nog känt mig väldigt nöjd med mig själv. (Troligen även lite stolt!) Men jag hade varit lite frusen. Och j-vligt arg innan jag kommit så långt som till fjärde däcket.
Och då känns det väldigt skönt med en man som kan hjälpa mig!
Innan min man hjälpte mig, så gjorde min systers man det. Världens BÄSTA Johan! Och den gången inte han gjorde det, fanns pappsen där till min undsättning.
Kanske är jag en skam i alla feministers ögon. Men då får ni helt enkelt titta åt andra hållet.
Jag bryr mig inte om vem som gör vad. Bara allt blir gjort och alla är nöjda. Och både Conny och jag är nöjda. Så alltså har vi haft en bra fördelning av arbetsuppgifterna - i alla fall idag!

1 kommentar:

  1. Sanna / thedreamer21 november 2011 kl. 10:54

    Jag orkar inte ens lyfta däcken! Haha. Och hade jag inte fått hjälp så hade jag åkt till en verkstad och fått det gjort OCH låtit killen stått för notan!! =)

    SvaraRadera