måndag 5 december 2011

Burr, Namn oxh Tygblöjor

Ca kvart över fem i morse vaknade jag. Du vet när man vaknar och lixom verkligen slår upp ögonen, som på film. Tanken i mitt huvud: Det är råkallt här inne!Alltså inte jätte kallt så att jag fryser, utan rått, som att det inte finns nån väme. Varmluftspumpen... är nästa tanke. Vi eldade igår kväll och glömde att slå på pumpen igen...
Tackvare allt mitt extra blod just nu så är det inte så att jag fryser i första laget. Hade detta varit en vinter utan bebis i magen hade jag fortfarande legat huttrande under täcket. Men inte idag. Upp och på med pumpen. Och såklart, kissa.....
Sen la jag mig under täcket och tokladdade med värme, för jag misstänkte att när Conny skulle vakna om ca 30 min skulle han inte uppleva kylan riktigt lika överkomlig som jag!
Och mycket riktigt, straxt före 6 ringde telefonen, aka väckarklockan, och jag fick agera element. Mysigt!
Kände mig lite som Jacob i Twilight. Haha.

Appropå det så så var jag ju och såg Twilight härom kvällen! Men Conny, min fina syster, min fina vän och hennes sambo. Trevligt!
Måste dock säga att jag inte tyckte filmen var så jätte bra. De andra har varit bättre. Men så är det väl alltid?
Fick lite pirr i magen när de skulle gifta sig. Känslan när hon går ner för gången - precis som jag minns den!

För att återgå till rubriken så ångrar jag att jag pratat så mycket om namn på bebisen med andra. Det här är ju inte nånting jag kan säga till Conny för då såger han väl "vad var det jag sa" eller nåt liknande, och det har jag ingen lust att bjuda på - trots att det är juletider!
Men det känns lixom inte som "mitt" namn längre. Kian alltså.
Och många vet ju att det ska bli en kille, eller vet iaf att det är vad vi får höra att det ska vara, sen väljer inte alla att lita på det. Och nu känns det som att det vet vad han ska heta också. Så nu är det lixom inget överaskande kvar alls....
Fast så är det ju inte. Det är ju ett barn!! Och alla kommer vara jätte nyfikna att se honom och vilja veta att han är okej osv. Men ändå, namnet känns ibland inte lika klockrent som det en gång gjorde...

Och så till tredje punkten. Tygblöjor. Ja, detta börjar bli lite av ett dilemma för mig.
Jag hade från början tre anledningar till att vilja använda tygblöjor:
1. Det är bättre för miljön
2. Det är bättre för barnets hud
3. Det är billigare

Nu läste jag en artikel nånstans, minns inte var och minns inte av vem, så jag har ingen aning om hur pålitlig den informationen var. Men poängen var i alla fall att om man torktumlar tygblöjor så är dem inte längre ett miljövänligt val.
Torktumla är ju överlag en dålig sak för miljön. Men när man bor lite halvtrångt och inte ens har två meter i takhöjd, så är en tumlare en gudagåva! Förstår du hur vi hade det vi skulle torka sängkläder förut?? Fick hänga på de få (två!) dörrar som finns i huset och så fick de hänga där nåt dygn. Och när vi tvättade underkläder blev det fullt på vår lilla tvättställning även detta i ett dygn.
Jag hängtorkar fortfarande vanliga kläder. Men sängkläder, underkläder och handdukar tumlas. Och skulle jag använda tygblöjor så kommer dessa med största sannorlikhet att tumlas.
Så då försvinner, enligt artikeln, punkt nr 1. Och blir snarare tvärtom - att det är dåligt för miljön!

Punkt nr två. Barnet hud. Här har vi ju en ganska odiskuterbar punkt. Får jag ett barn med känslig hud kommer det att bli tygblöjor - end of discussion! Men om inte....? Ja, då är ju punkt 2 ganska oviktig... För dagens engångblöjor är ju, i alla fall så vitt jag förstått, väldigt bra!

Punkt tre. Billigare. Ja. Jo. Det ska det vara. Antar att även detta är i förhållande till hurvida jag torktumlar eller ej? Och hur frekvent jag verkligen använder tygblöjor.
Conny är väldigt negativ, men han KAN ju ändra sig när vi väl har provat. (Och grisar kanske börjar flyga). Men om han fortsätter vara negativ så blir det väl så att när det finns överhängande risk att jag vill att han ska ta blöjbytet, tex om vi alltid ska "dela lika" när vi båda är hemma, så kommer jag att få gå med på engångs vid dem tillfällena. Och då är vi kanske nere på inte jätte mycket pengar att spara och då kanske det var skitsamma?

Så summa summarum vet jag nu inte hur jag vill göra. GUD vilken överaskning - jag som ALDRIG brukar VELA???
Eh... jo... kanske... ibland... lite....
Men jag tror att jag ska hålla mig till min plan. Köpa mig ett litet "testpaket" på blocket. Och prova. Känns det bra så känns det bra. Känns det dåligt så skiter jag i dem! (ursäkta ordvitsen - jag kunde inte låta bli!)
Och så ska jag googla lite mer på det där med miljövalet.... Få lite mer info på fötterna.

Ja, nu är klockan snart tjugo i åtta. Och då är det dags att börja dra sig ut mot bilen och ner till jobbet. Blev en annorlunda morgon idag. Mysig. Sitta i lugn och ro och äta frukost och blogga med adventsljusstaken brinnande. Mycket bra start på dagen!
Mindre bra att ha varit vaken sen kvart över fem när vi skka på julbord med jobbet ikväll. Känns som att jag kommer vara väldigt trött...... Men... Det får vi ta då.

Ha en bra dag alla fina!

3 kommentarer:

  1. Förstår det där med namnet, men jag tror ni kommer kunna känna om det fortfarande är rätt när bebisen kommer.. annars kan det vara bra att ha några alternativ att smaka på ;)

    Jag har också funderat på tygblöjor, har använt både pappers och tygblöjor tidigare och det finns verkligen olika fördelar. Det absolut bästa med att ha tygblöjor är att man slipper släpa hem nya blöjor stup i kvartern, rätt viktigt om man bor på landet som jag (långt ifrån närmaste affär). Sen har vi också begränsat med utrymme i soptunnan som inte klarar en invasion av blöjor.. men jag tvekar ändp lite över allt tvättande det blir.

    SvaraRadera
  2. Det där med att det inte skulle vara en miljövinst om man torktumlar tygblöjorna är en vanlig myt! Om man tänker på hur det går till när man odlar och framställer papper och bomull, som engångsblöjor tillverkas av. Hur mycket vatten det går åt att odla och sen producera. Och om man sedan tänker på plasten som finns i varje blöja och hur skadlig den är för miljön med tanke på oljeförbrukningen. Sen får man också väga in alla transporter. Från timmerbilarna som fraktar timmer till pappersmassan till sopbilarna som fraktar den använda blöjan till tippen. Så kommer man snabbt fram till att man kan torktumla blöjan länge, innan den blir en miljöförlust. Jag menar inte att man måste torktumla. Vi hänger alltid våra blöjor, men mest för att dte är lättare att vika dom då, för dom blir så knöliga i tumlaren...

    Och angående namnet så tycker jag att fokus hamnar mer på barnet när man vet vilket kön och namn det ska få... "Vad blev det?" och "Vad ska han heta?" har man redan klarat av. Istället frågar folk med personliga saker. Så har i alla fall vi upplevt det. Våra barn har fått sina namn officiellt kring v. 25 nånting... Det är inget jag ångrar. Och hade man gjort det så går det ju alldeles utmärkt att ändra sig. :)
    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inget om tygblöjor men tänkte ge ett annat tips nämligen...luftavfuktare! Tror att det heter så, en liten maskin som drar ut fukt och längst ner samlas fukten/vatten som man lätt tömmer. Vi hade problem att det tog så lång tid förr tvätten att torka i vår tvättstuga men sen vi köpte en sån är det inga problem. Då skulle du även kunna hänga dina lakan dubbelvikta på en torkställning. Läste någonstans att det var mkt mer miljövänligt än torktumlare men har inga siffror på det;-)

    Jag träffade en ursöt liten Kian härom dagen och tänkte på dig. Klart att bebis ska heta det, var glad att ni har enats om ett namn. Vår plutt var ju namnlös i flera veckor trots att vi vetat sen rul att det var en kille.

    Kram

    SvaraRadera