fredag 23 december 2011

Några första tankar

När det gäller andning och avslappning.
Jag har kollat lite på youtube. Man kan ju bara se korta filmer, reklam för de riktiga filmerna.
Här där jag bor finns det inga profylaxkurser. Inte som jag har lyckats hitta i alla fall. Då får jag ta mig till Stockholm eller kanske Uppsala. Och det kan jag ärligt säga att det känns lite långt. Om man inte kan hitta ett endags tillfälle.
Såvitt jag förstått det så handlar profylax om andning och avslappning. Och jag vet inte om det är en "kurs" som skulle passa mig och Conny. Att sitta i en ring och slappna av tillsammans med främlingar. Rättelse: Jag vet att det inte är en kurs som skulle passa mig och Conny!
Samtidigt så vill jag ju gärna vara så förberedd jag kan.

Jag är sån som person. Ska jag göra nånting vill jag göra det ordentligt. Och finns det något jag kan göra innan för att "förbättra" reslutatet så vill jag gärna göra det. Jag vill ju gärna ha MVG. Haha, MVG i barnafödande vore ju nåt!

Ett citat ur filmerna jag nu sett som jag verkligen gillade är:
Man kan inte påverka det som sker men man an påverka sin inställning till det som sker.
Det tycker jag låter kanon! Och det hoppas jag att jag ska klara. Jag tycker själv att jag kan hantera olika situationer... ganska bra? Vågar jag skriva det? Inte alltid förstås, men... ja. Jag hoppas det ska gå bra i alla fall!

Man kan också sammanfatta det såhär:
Jag kommer inte att gå någon profylaxkurs. Jag tycker inte om att träna avslappning utan hoppas lyckas förhållandevis bra med den saken ändå.
Andas har jag gjort i snart 26 år, får jag instruktioner om hur jag bäst andas så borde jag klara även det... Självklart skulle jag klara det bättre om jag hade gått en kurs, men nu kommer jag inte att ha gjort det. Så istället för att fundera på det, så accepterar jag fakta och hanterar sanningen.

Nu ska jag läsa om Smärtlindring.

1 kommentar:

  1. Sanna / thedreamer23 december 2011 kl. 16:35

    Oj, 2,3 kg nu, som sagt undra vad min knodd väger. Jag var liten när jag föddes, 2590 g! Vi ska gå igenom andning nästa gång med barnmorskan ifall vi inte hinner vara med på föräldragruppen hon tänkt starta i februari(!) så för hennes skull tycker hon att vi ska gå över en vecka så vi kan vara med alla gånger, men det vet jag inte om jag håller med om ;)
    jag kör på lustgas och epidural.. vad jag tänkt iaf.. sen får vi se hur det slutar :P

    SvaraRadera