måndag 26 december 2011

Nu är det över för denna gång

Julen alltså.
Kvällen före julafton hos syster min som sig bör.
Julafton hos mamma med "massa" familj. Inte jätte många, men de närmaste lixom.
Och gårdagen med Connys familj.
Klappat och klart. Och imorgon när jag vaknar är det dags att återgå till verkligheten med arbete och jour. Men det blir i alla fall lite light start, 4 dagars vecka och tid 9-16 både den här och nästa. Sen blir det normala veckor och tider i cirka 4-5 veckor innan det är dags att gå hem för längre tid!!! Om jag inte väljer att gå hem tidigare beroende hur allt känns när vi närmar oss.

Tänk att det redan imorgon är Tisdag igen. 7 veckor kvar till 14 Februari. Jag älskar att tiden går fort! Och med +/- 2 veckor så kan det vara så lite som 5 veckor tills jag får hålla min lilla prins!!! Eller så mycket som 9. Men, nära är det i alla fall.

Har tänkt en del på det här med förlossningen, såklart. Och läst lite i boken vi fick från BM vid inskrivningen. Läst om smärtstillande. Och fått tankar och input från kloka kvinnor.
Har kommit halvvägs till en insikt som jag tror är väldigt hälsosam. Nämligen att jag måste fundera på om jag är rädd för att spricka under själva föslossningen, eller om jag är rädd för att ha spruckit sen efteråt.
Jag tror ju att när man är där, mitt i allting så varken märker eller bryr man sig om om man spricker eller inte. Då vill man bara att barnet ska UUUUUT.
Och sen är det många som säger att de inte lidit av stygen efteråt.

Anledningen till att jag funderat i denna vinkel är att jag tror (och har fått höra) att om man har bedövning är det större risk att man spricker. Eftersom man inte känner och har samma möjlighet att anpassa och man får inte "den naturliga hjälpen" från kroppen. Så även om det dämpar risken för smärta under själva förlossningen så blir det kanske värre efteråt.
Och jag TROR att det är dagarna efter jag är mest orolig för. Men jag är som sagt inte säker än utan ska fundera lite till...

Nu ska jag nog försöka få min kropp att städa lite här hemma. En del av mig har lust att städa undan julen nu på en gång. Men det känns lite onödigt tidigt. Så det får vara kvar. Så tar jag bara lite vanlig städning nu. Om jag ens får det gjort!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar